9. jaanuar 2012

Minu maailma maitsed

Minu maailma maitsed ja lemmikud minu köögist läbi paari viimase aasta. Kuigi ma üldiselt panengi üles valdavalt retsepte, mis mulle omale on väga meeldinud, siis alati on neid, mida ma teen ikka ja jälle. Ja oma üllatuseks avastan tihtipeale ka seda, et mõni kunagine lemmik on vahepeal sahtlipõhja ununenud :)

Talvehommikutel, kus akna taga sajab lund ning mingeid erilisi plaane ei olegi, saab võtta rahulikult ning teha omale vürtsikad mehhikopärased munad tomatikastmes ja värskete tortilladega. Mõnusalt mahlane suutäis on suur ja toitev ning kõht enne õhtut tühjaks minna ei tohiks :)
Suvehommikutesse, kus päike särab akna taga, kõik on roheline ning kohe tahaks kuhugi välja saada, sobivad erinevad pannkoogid ning kui tahaks midagi eriti pühapäevast, siis kaiserschmarrn. Ricottapannkoogid on paksud, mahlased ja sidrunilised ning kohevad õunapannkoogid meenutavad lapsepõlve.


Minu kuuma ilma lemmikud on jääkülmad limonada ja India mündijook ning pisut jahedamasse ilma sobivad mango- ja kardemonilassi.


Minu lemmikud juhul kui keegi tuleb kas ootamatult külla või ei ole aega pikalt sööke ette valmistada. Hummuse komponendid on mul alati kodus olemas. Suviselt värske ja kerge hernepesto ning kreemine guacamole on ka alati kindla peale minekud. Baba ghanoush on mõnusalt köögiviljane ning kerge pähklimaitsega ning rukola-fetakreem sobib hästi suuremale seltskonnale, sest on pisut tugevama maitsega ning pigem süüakse korraga vähem.


Ja minu lemmikud - supid :) Ma olen täiesti sõltuvuses vürtsikatest Tai suppidest ning sügisesel ajal ei ole midagi paremat sametistest porgandi- või kõrvitsasuppidest. Tilga mee, lusikatäie kitsejuustu või natukese ingveriga. Koorene maisisupp on kiirelt valmiv magus-vürtsikas supp Mehhikost ning lambaliha-läätsesupp toitev ja hapukas-vürtsikas araabiapärane supp. Ja kuumadesse suvedesse ei sobi midagi paremini kui jäine gazpacho.


Minu pikaajalised lemmikud ning ka sõprade poolt korduvalt heakskiidetud - tomati-sinepipirukas ja kergelt krõmpsuvate sparglitega aedvilja-plaadipirukas. Lisaks sügisene taldrikutäis praetud sirmikuid pecorinolaastudega ning ahjus küpsetatud tomatid mozzarella ja munadega.


Eelmise suve leid ja lemmik - Jamie Oliveri sidrunipasta. Imeliselt kerge ja sidruniline ning lihtne valmistada. Ma olen katsetanud väga erinevaid risottosid, aga lemmikuteks on jäänud köögiviljane paprikarisotto ning värske laimirisotto. Ka dal bhat kuulub minu toitvate ja lihtsate lemmikute hulka.


Pardikoiva-confit'd on keeruline üle trumbata, see on nii mõnusalt pehme ja suussulav. Aga kui ei ole aega kolm tundi liha valmimist oodata, siis mu lemmikkana on tehtud apelsini ja jõhvikatega, maitseb kergelt magushapu ning jääb väga mahlane. Aasiapärased kana tikka masala ning kana kookoskastmes suvikõrvitsaga on samuti lihtsad valmistada ning maitsevad kreemikas-vürtsiselt. Kergem variant kanast on marokopärane sidrunikana oliividega.


Värsked kevadrullid lähevad alati käiku, kui on soov süüa midagi kerget ja värsket. Kombinatsioon vürtsikast magushapust kastmest, krevettidest või kalast, salatist, kurgist ja maitsetaimedest on kindla peale minek ning sobib igasse aastaaega. Sellesama kerge toiduga haakub ka sidrunheinakastmes grillitud kala. Talvistel nädalavahetustel, kui on rohkem aega, võib ette võtta momode või dolmade tegemise. Aega kulub üksjagu, aga tulemus on kahtlemata seda väärt. Sama käib ka isetehtud leiva kohta. Kambodžast pärit luc lac ehk raputatud liha praemunaga valmib kiirelt ning maitseb hästi. Tortillade kohta saan öelda vaid, et peale seda kui ma sain maitsta koduseid tortillasid, ei ole ma poeomi enam valmis sööma. Nende valmistamine nõuab küll pisut ettevalmistust ja aega, aga tulemus on masstoodangust võrreldamatult parem. Ja alati igale lauale sobivad kergelt grillitud sparglid hea singiga.


Lihtsamad koogid nagu sidruniruudud, portugali kreemikoogid, araabiapärane saiapuding ja šokolaadivulkaanid on just need koogid, millega muljet avaldada :) Valmivad kiirelt ja maitsevad täiesti suurepäraselt. Hea nii tööpäevaõhtuti külalistele pakkuda kui külla minnes kaasa võtta. Mehhiko traditsiooniline kolme piima kook, pastel de tres leches valmib küll ajaliselt pisut kauem, aga pole samuti midagi keerulist ning sobib minu meelest erakordselt hästi just mõnda kevadisse nädalavahetusse :) Klassikaline keeks on see, mida me mäletame oma lapsepõlvest ning mis kipub kohe ahjusoojalt otsa saama. Erilised lemmikud on ka esimestest rabarbritest valmiv kreemine rabarbrikook ning brändi-vahukoorega siirupine õunakook sügisõhtusse. Ma pole kunagi olnud suurem asi küpsisesõber, aga need kergelt vürtsikad, rohke kardemoniga, seest pehmed ja pealt karamellised kõrvitsaküpsised võlusid mind hetkega :)


Isetehtud jäätisest ei saa üle ega ümber, olgu selleks siis magus ja pistaatsiane kulfi või suviselt jäine tsitrusesorbett. Viimaste aastate jõululemmikud on ploomid šokolaadis ning õunaajahitt ahjuõunad iirisekastmes. Suveõhtutesse sobivad ülikiirelt valmiv magustoit brie juustust ja vahtrasiirupist ning kerge rabarbritapiokipuding. Karge piparmünt ning magus ja mahlane ananass moodustavad koos mõnusa salati Tai õhtu eelroaks ning aasiapärane masalajogurt puuviljadega sobib igasse aastaaega.


Kui on soovi pakkuda midagi tõeliselt erilist, kreemist ja head... Minu absoluutsete lemmikute hulka kuuluvad rohkest toorjuustust valmiv jõhvikatort ning kakaobeseerull jõhvika-mascarponetäidisega. Need on mõlemad nii kreemised, nii rammusad ja nii ... head :) Tiramisu on samuti kindla peale minek, selle vahuline kreem ning kohvi- ja konjakimaitselised biskviidikihid koos tassitäie espressoga ei jäta ühtegi külalist ükskõikseks. Key lime pies on koos hapukas laimikreem, šokolaadine põhi ning kohev munavalgevahukiht. Ja kergemaks tordiks sobib hästi mangotort.

2 kommentaari: